Seharian : Khazali, Anwar Putra and Me... Mahbub Daaiman

Hidup yang dulunya sendiri... kemudian berdua... kemudian bertiga... alangkah indah untuk diceritakan. Walaupun ada ketika hari cerah, dan ada ketika hari mendung... apa yang pasti, kasih sayanglah pengikat kami melayari rencah hidup seharian. Hidup sederhana, tidak mewah namun bahagia diberkati Allah dan direstui ayah bonda, alangkah bahagia untuk diungkapkan. Walau pasang walau surut air di laut, kasih kami diharap bertaut selamanya. Terima kasih semua esp abang dan Anwar kerana membawa 'makna' pada hidup ini. Juga pada Bak, Mak, Ayah dan Mek atas restu kalian... pada Kak Dah, Abg Wan, Abg Mi, Abg Ma, Abg Li, Abg Joe, Aini, Fadilah dan Hasanah atas support dari awal hingga kini menjadikan hidup ini amat meriah. Dan pada ipar duai yang disayangi, anak-anak sedara yang cun2 dan hensem2 semer, terima kasih banyak-banyak... Semoga kita semua dirahmati Yang Maha Mengasihani.

Monday, October 13, 2008

Ayat-ayat Cinta

Ayat-ayat cinta...Itulah tajuk filem yang ditayangkan kat tv3 jumaat lepas. Dalam banyak-banyak filem raya kat tv3, filem ini aku kira yang paling meninggalkan kesan. Tapi aku rasa tak ramai di luar sana yang suka filem macam gini.
Nak kata jiwang sangat pun, tidaklah sangat. Kisah cinta... of course laa kan. Dengar tajuk pun, semua dapat meneka temanya. Cuma yang menarik perhatian aku untuk tengok filem ni ialah latar tempatnya. Kisah berkisar sekitar kehidupan pelajar-pelajar Nusantara di bumi Mesir.
Dialog juga amat menarik... esp bila Mesir dan Nil dikaitkan dengan cinta dan jodoh... sbgmana kata Maria, Mesir adalah jodohnya Nil. Jika tiada Nil, maka tiadalah Mesir. Actually dia umpamakan dirinya dan Fahri, yang dianggap dalam diam-diam sebagai jodohnya.
Lagi satu, pengorbanan Aisya... mengahwinkan Fahri suaminya dengan Maria yang koma... semata-mata mahu 'mengejutkan' Maria, so that dapat jadi witness dalam kes jenayah yang tidak Fahri lakukan.
Based on novel... filem ini bagi aku so touching.
But actually yang lebih menyentuh ialah kehidupan dan latar tempat dalam filem tu. Terbayang aku agaknya begitulah suasana yang kawan-kawan aku yang belajar di Mesir dulu. Nak diceritakan apa perasaan aku saat menonton filem ni... entahlah... hanya yang merasainya sahaja yang akan mengerti. Mungkin Kma atau Rohayu atau Zaen memahaminya... i guess!
But in the end... Maria menghembuskan nafas terakhir ketika dalam solatnya berjemaah dengan suami dan madunya Aisya. Uihh... sad ending maa...

AYAT-AYAT CINTA

Desir pasir di padang tandus
Segar sang pemikiran hati
Terkisah ku di antara
Cinta yang rumit

Bila keyakinanku datang
Kasih bukan sekedar cinta
Pengorbanan cinta yang agung
Kupertaruhkan

Maafkan bila ku tak sempurna
Cinta ini tak mungkin ku cegah
Ayat-ayat cinta bercerita
Cintaku padamu

Bila bahagia mulai menyentuh
Seakan ku bisa hidup lebih lama
Namun harus kutinggalkan cinta
Ketika ku bersujud


No comments: