Seharian : Khazali, Anwar Putra and Me... Mahbub Daaiman

Hidup yang dulunya sendiri... kemudian berdua... kemudian bertiga... alangkah indah untuk diceritakan. Walaupun ada ketika hari cerah, dan ada ketika hari mendung... apa yang pasti, kasih sayanglah pengikat kami melayari rencah hidup seharian. Hidup sederhana, tidak mewah namun bahagia diberkati Allah dan direstui ayah bonda, alangkah bahagia untuk diungkapkan. Walau pasang walau surut air di laut, kasih kami diharap bertaut selamanya. Terima kasih semua esp abang dan Anwar kerana membawa 'makna' pada hidup ini. Juga pada Bak, Mak, Ayah dan Mek atas restu kalian... pada Kak Dah, Abg Wan, Abg Mi, Abg Ma, Abg Li, Abg Joe, Aini, Fadilah dan Hasanah atas support dari awal hingga kini menjadikan hidup ini amat meriah. Dan pada ipar duai yang disayangi, anak-anak sedara yang cun2 dan hensem2 semer, terima kasih banyak-banyak... Semoga kita semua dirahmati Yang Maha Mengasihani.

Monday, May 18, 2009

Sekali sekala ke KL

Ahad...

Ke KL untuk majlis kawin Afiza... Cik Dah's 2nd daughter... di masjid Wilayah yang bapok besor (kata Nwa laa). Tapi memang besor pun... majlis nikah dan jamuan sekali kat situ... so convenient, coz tak perlu huru hara ke sana sini untuk majlis nikah dan jamuan. One stop center... kata Akma, si kakak pengantin. Siap ada asrama lagi untuk penginapan... so Cik Dah n Company dah berkampung kat situ 2 days before the majlis... Bagus jugak idea masjid tu, siap ada 15 panel caterers...so pilih aje caterer mana yang berkenan... Bayaran pun jauh lebih murah...

Aku bawak Bak dan Mak sekali.... actually aku diminta bawak Bak dan Mak... coz Kak Dah tak dapat pergi since keter Big Papa ada prob... tak confident nk jalan jauh. Bak dan Mak stay kat sana... Bak nak buat treatment refleksologi dgn Ayah Teh Aziz... stay kat umah Amie...mayb for one week kot.

Aku n famili balik terus petangnya... tak singgah mana2 except Hentian Lanchang untuk beli jambu air... buat Kak Dah.. and TQ to Yayah krn pinjamkan kamera... tapi blum transfer lagi coz yayah sibuk ngan pekser... its ok.. take yr time...

So, inilah first time Mak berlama di rumah Amie sejak Amie ada wife... eloklah, bila lagi nak bermanja dgn anak bertuahnya kan?

Kalau dulu2 masa aku bebudak laa kiranya, time dengar je amie nak balik bercuti, mesti mak sungguh2 nak masakkan makanan2 kegemaran anak bertuahnya... yg tak tinggal laksam laa... buat sendiri... skrg, tak der masa dah... paling tidak pun, tempah dgn kak zan... paling koman, gi beli sendiri kat paso huhuhuhu....

Mak mesti nerbes gile laa kalau yg ni sorang nak balik... habih aku dan adik2 kena marah kalau ada silap sikiiiit pun... dan aku sbg yg paling reti baser doh masa tu (adik2 kecik lagi)... rasa keciiiiknyer ati... sokmo memendam rasa... bakper mesti jadi gini?? aku pun anok mak gok..

Jauh dalam ati... cam ada rasa geram, tapi dok tau pada sapa... sampai hari ni rasa tu memang masih ada... mungkin kerana tak pernah declare atau luahkan secara terbuka pada sapa2 pun... jadi rasa duk ssekung ssitu ah... nak luah2kan pun... kot ada orang rasa ati... so biar aku sorang doh ah makan ati... best aper!

Mungkin aku ni dok bertuah mana kot... ya laa... sekoloh kkapung jerk... kolej pun kat2 kkapung jerk... dpt U takmboh gi... lepas belajor, kejer komang jerk... pinjam keter Bak sokmo. buat susoh hati mak sokmo... kejer kejap, berenti.... nok bagi duit ke Mak pun dok dang... sappa laa le ni... makan sendiri pun orang tanggung.... memang Mak dok rasa mana duit ringgit aku... pendekata takdok tuah laaa aku ni...

Tapi, aku ni 'bertuah' pada satu masa jer... masa banyok kejer...esp nok kejer nikoh kawin... nok kejor gi sana sini... haa, masa tu khidmat aku n abang laa yang amat-amat diperlukan... biarlah, at least ada jugok laa rasa tuahnya. Se lagi, bila time Bak sakit... guaner2 pun aku cuba sampai dulu drp orang lain... maklumlah aku ni duk dekat... dok kejer plok. Aku nok gok rasa cam anok bertuah... biarlah sekali seumur idup pun... kami ni ramai.. 10 orang... so dpt rasa sekali pun jadilahh...

Ada kalanya sampai sekarang pun... sikap mak yg satu tu masih ada... kenapa ekk? aku ni dah jadi mak pun... masih ada prejudis ke...kekadang masih dilayan mcm masa aku bebudak dulu2... aku dah ada suami pun...ada anak lagi (cuma tak berderet jer). susah payahnya bila orang lain nak balik... aku ni mcm tak der depan mata...ish... i hate this feeling...!

Dan ada satu peristiwa yang aku sangat ingat sampai hari ni... waktu tu, mak mengandungkan Sanah si adik bongsu...tapi, aku malas nak tulis kat sini... sebab ianya sangat menyedihkan. Yang ingat peristiwa cuma aku dan Kak Dah... dan satu perkataan yang mak guna untuk aku masa tu... amat melukakan... sampai saat ini...!

Dan sokmonyer, bila aku rasa down sangat dulu2... aku pun duk merap jer dalam bilik... on radio, ambik earphone... cucuk dalam telinga... dan layan lagu2 cam kat bawah ni... kurang2 damai sket jiwa... ( buat anok2 sedara... jgn ikut cam acik ekk... nanti jadi cam acik le ning! korang lebih beruntung...sangat-sangat)

Note : "Who knowa what miracles you can achieve
When you believe somehow you win
You'll win when you believe..."




3 comments:

Tinta Pendeta said...

sedih baca luahan kc kali ni, banyakkan bersabar..insyaAllah ada 'mata' yg Maha Melihat segalanya..dun worry, the rewards is there already...cuma itulah kan, feeling seringkali mengusik hati dan lawwamah selalu mengocak nafsu...maka kesabaran dan kepasrahan tentu sekali akan menambahkan keimanan, ceehhh sy ni pndai cakap jer, apa pun...kami nampak kc punya effort towards the family, stay maintain!

chekdenoor said...

hai acik....sedih lak baca nukilan acik kali ni......

Malam tadi baru kak noor kata ke abang wan...biarlah kali ni mok dan bak dok rumah amea...so...bolehlah dia rasa pula layanan menantu nora....heheheheh.... semua menantu sama jer...cuma cara layanan jer yang pelbagai...sebab semuanyer berasal dari daerah yang berlainan.....

Hmmm...jadi mak mak ni...kena berhati-hati...kata abang wan....dia pun selalu teriang-iang kata-kata mok pada dia....so....abang wan pesan ker kak noor supaya jadi kawan dengan anak-anak...sebab..anak-anak memang memerlukan pengiktirafan dari mak dia....

Insyaallah...siapa yang tidak teringin untuk menjadi ibu dan isteri yang terbaik dan sempurna......

Nan Nurhayati said...

seorang cerdik pandai di bumi Kusza pernah berpesan...

"Mulut yang berkata-kata tidak sesekali mendengar... hanya telinga saja yang mendengar... jadi, mulut... silalah hormati telinga yang ada kelebihan mendengar".

moga tuhan jadikan acik ibu yang baik buat anwar (dan anak-anak lain.. jika ada rezeki).

terima kasih kerana sudi membantu menguatkan semangat.

Jazaakallah khairan kathiran.