Seharian : Khazali, Anwar Putra and Me... Mahbub Daaiman

Hidup yang dulunya sendiri... kemudian berdua... kemudian bertiga... alangkah indah untuk diceritakan. Walaupun ada ketika hari cerah, dan ada ketika hari mendung... apa yang pasti, kasih sayanglah pengikat kami melayari rencah hidup seharian. Hidup sederhana, tidak mewah namun bahagia diberkati Allah dan direstui ayah bonda, alangkah bahagia untuk diungkapkan. Walau pasang walau surut air di laut, kasih kami diharap bertaut selamanya. Terima kasih semua esp abang dan Anwar kerana membawa 'makna' pada hidup ini. Juga pada Bak, Mak, Ayah dan Mek atas restu kalian... pada Kak Dah, Abg Wan, Abg Mi, Abg Ma, Abg Li, Abg Joe, Aini, Fadilah dan Hasanah atas support dari awal hingga kini menjadikan hidup ini amat meriah. Dan pada ipar duai yang disayangi, anak-anak sedara yang cun2 dan hensem2 semer, terima kasih banyak-banyak... Semoga kita semua dirahmati Yang Maha Mengasihani.

Friday, December 28, 2007

Usia dan perkahwinan

Dua hari lepas di tv9 dekat di hati... talk show psl berkahwin di usia muda. Hmm... of course ada pro n kontra. Bagi aku, kalau keadaan mengizinkan apa salahnya... biasa orang kata kalau mak bapak nak support apa salahnya. Tapi jarang orang fikir persediaan dari segi mentaliti. As we know, orang muda berusia awal 20 an belum lagi boleh buat pertimbangan yang sebijaksana orang berusia lewat 20an or at least pertengahan 20an. So tepuk dada tanya selera.
Ada yang berkahwin seawal usia 20 n 21 tahun, but after hampir 10 years dan anak dah dua or tiga, decided utk bercerai. Antara alasan... something like 'tak puas enjoy'. Walaupun tak dinyatakan dengan ayat yang sedemikian, tapi maksudnya lebih kurang macam tu lah.
On the other hand, timbul pulak pasal gadis yang masih belum bertemu jodoh walaupun usia dah hampir mencecah 30an or pertengahan 30an. Memang bila diperkatakan soal jodoh, it's so complicated and very subjective. Susah untuk dihuraikan atau dijelaskan... Ya lah, namanya pun urusan Tuhan. Jangan disenakkan kepala soal ini. Insya Allah bila tiba masanya, segala-galanya akan Allah permudahkan.
Kepada mana2 yang belum bertemu jodoh saat ini... sabarlah... serahkan kepada Allah... yang penting doa supaya dipertemukan dengan orang yang sebaik-baiknya dan sesuai dengan kita. Jangan doa dipercepatkan... hati2... kot nanti jodoh memang cepat, tapi dipertemukan dengan orang yang tak sepatutnya. Kes silap doa tu...!
Usia adalah hanya angka yang menunjukkan dah berapa lama kita hidup... ia bukan kayu pengukur untuk kita bertemu jodoh... cuma kita perlu ingat bahawa angka2 itu akan terhenti bilangannya suatu masa nanti.
Perkahwinan pula suatu ikatan suci murni atas dasar kasih sayang bila dipertemukan dengan orang yang sebaik-baiknya untuk kita... tidak kira berapa usianya. Lihat Seniman Haji Aziz Sattar sebagai contoh.
Kebimbangan pasal jodoh ni biasanya dirasai oleh ibu bapa khususnya. Bila ayah ibu bimbang, anak pun turut rasa bimbang. Sabarlah... sesuatu yang baik pasti datang akhirnya. Yakinlah dengan janji Allah..."Sesungguhnya bersama setiap kesusahan itu, akan datang kesenangan."
Aku sendiri pernah melalui pengalaman sebegitu... Aku percaya bukan aku seorang saja yang ada pengalaman sedemikian rupa. Adik beradik aku pun punya cerita dan pengalaman pelbagai dalam perjalanan menemui jodoh mereka sekarang. Semuanya unik dan tersendiri.
Apapun terima kasih Tuhan... Setelah banyak onak dan duri dilalui, akhirnya jodoh aku sampai juga. Sapa sangka, sambil duk tercongok menghadap komputer beginilah, aku bertemu jodoh. Very subjective kan?Walaupun berderet 'calon' diperkenalkan atau menawarkan diri, the man from the cyber jugak pilihan hati. Kwang kwang kwang!
I love you, abang... always and forever!

No comments: