Seharian : Khazali, Anwar Putra and Me... Mahbub Daaiman

Hidup yang dulunya sendiri... kemudian berdua... kemudian bertiga... alangkah indah untuk diceritakan. Walaupun ada ketika hari cerah, dan ada ketika hari mendung... apa yang pasti, kasih sayanglah pengikat kami melayari rencah hidup seharian. Hidup sederhana, tidak mewah namun bahagia diberkati Allah dan direstui ayah bonda, alangkah bahagia untuk diungkapkan. Walau pasang walau surut air di laut, kasih kami diharap bertaut selamanya. Terima kasih semua esp abang dan Anwar kerana membawa 'makna' pada hidup ini. Juga pada Bak, Mak, Ayah dan Mek atas restu kalian... pada Kak Dah, Abg Wan, Abg Mi, Abg Ma, Abg Li, Abg Joe, Aini, Fadilah dan Hasanah atas support dari awal hingga kini menjadikan hidup ini amat meriah. Dan pada ipar duai yang disayangi, anak-anak sedara yang cun2 dan hensem2 semer, terima kasih banyak-banyak... Semoga kita semua dirahmati Yang Maha Mengasihani.

Saturday, April 18, 2009

mencari bahagia

Ku cari bahagia abadi...

Di mana?
Di sisi tuhan...
Firman Allah, maksudnya : "Di tempat yang sungguh bahagia, di sisi Tuhan yang Menguasai segala-galanya, lagi Yang Berkuasa melakukan sekehendak-Nya." (Surah al-Qamar : 55)

Bagaimana?
Dengan mengutamakan akhirat...
Firman Allah, maksudnya : "Mereka itulah orang-orang yang membeli (mengutamakan) kehidupan dunia (dan kesenangannya) dengan (meninggalkan perintah-perintah Allah yang membawa kebahagiaan dalam kehidupan) akhirat; maka tidak akan diringankan azab seksa mereka (pada hari kiamat) dan mereka pula tidak akan diberikan pertolongan." (Surah al-Baqarah : 86)

Dengan sabar dan taqwa...
Firman Allah, maksudnya : "Oleh itu bersabarlah, sesungguhnya kesudahan yang baik (yang membawa kejayaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat) adalah bagi orang-orang yang bertaqwa." (Surah Hud: 49)

Untuk siapa?
Yang beriman dan beramal soleh...
Firman Allah, maksudnya : "Orang yang beriman dan beramal soleh, beroleh kebahagiaan yang amat menggembirakan dan tempat kembali yang sebaik-baiknya." (Surah al-Ra'd : 29)

Yang beroleh hidayah...
Firman Allah, maksudnya : "Dan sesiapa yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah maka dialah yang sebenar-benarnya berjaya mencapai kebahagiaan." (Surah al-Israk :97)

Note : dipetik dari majalah SOLUSI isu ke 6... (terima kasih yang tak terhingga kepada insan-insan yang mengenalkan aku pada majalah ini... tak lain tak bukan, anak-anak se'dara' ku yang tersayang Nan Along, Nan Angah dan Nan Yayah...)

4 comments:

.::.PeaNuT.::. said...

acik...
saya dah ada "hidayah"
tapi "hidayah" dikenali sebagai
encik nemo.

ngeh ngeh ngeh...

Kanak2 riang said...

dah beli isu ke 6? isu ke 5 ngan isu perdana sy dah beli, jgn beli, tp dua2 kat melaka, ade satu lagi tertinggal kt umah, tp xingt isu brape ;p yg awal2

nnt nk pinjam! ;p

Kanak2 riang said...

oh nadiah,

sebut apaaaaa..???

ALHAMDULILLAH!

kerana anda mendapat HIDAYAH MOHAMMAD

Nan Nurhayati said...

hehehhe...hidayah mohammad... betullah tu..

yg kat umah tu isu no 2. acik cuma jumpa isu no 6 kat ansar.

lain2 isu tak dok... hehehe...

cadangnya acik nk langgan, senang sket..