Seharian : Khazali, Anwar Putra and Me... Mahbub Daaiman

Hidup yang dulunya sendiri... kemudian berdua... kemudian bertiga... alangkah indah untuk diceritakan. Walaupun ada ketika hari cerah, dan ada ketika hari mendung... apa yang pasti, kasih sayanglah pengikat kami melayari rencah hidup seharian. Hidup sederhana, tidak mewah namun bahagia diberkati Allah dan direstui ayah bonda, alangkah bahagia untuk diungkapkan. Walau pasang walau surut air di laut, kasih kami diharap bertaut selamanya. Terima kasih semua esp abang dan Anwar kerana membawa 'makna' pada hidup ini. Juga pada Bak, Mak, Ayah dan Mek atas restu kalian... pada Kak Dah, Abg Wan, Abg Mi, Abg Ma, Abg Li, Abg Joe, Aini, Fadilah dan Hasanah atas support dari awal hingga kini menjadikan hidup ini amat meriah. Dan pada ipar duai yang disayangi, anak-anak sedara yang cun2 dan hensem2 semer, terima kasih banyak-banyak... Semoga kita semua dirahmati Yang Maha Mengasihani.

Tuesday, June 5, 2007

Complete the degree??

Beberapa hari lepas, aku terima sms dari Madi, rakan seangkatan zaman muda2 dulu. Dia bgtau ada peluang untuk dapatkan Hons. bg lepasan Adv Diploma bulan 11 nanti. Hanya perlu habiskan 3 subjek sahaja semuanya dalam Bahasa Melayu. Aku pada awalnya agak teruja coz sebelum ini, inilah peluang yang ditunggu. Dengan point 3.77 of course aku nak lah ada Hons kat belakang ijazah aku tu.
Tapi bila perkara tu dibawa berbincang dengan abang, rupanya tak dapat sokongan. Dia kata, kalau ada Hons. pun aku tetap tak guna degree tu. Menitik jugak lah air mata. Inilah nasib seorang surirumah macam aku ni. Memang rasa nak memberontak tapi siapalah aku... Mungkin jugak idea itu tak mendatangkan pendapatan kot, menghabiskan adalah...
Cuma hari ni bila aku fikirkan balik, mungkin ada benarnya apa yang abang kata. Tak pe lah... mungkin bahagian aku di ruang lain yang aku tak nampak lagi. Biarlah... Tuhan pasti dengar keluhan ini. So what to do now ialah meneruskan projek cross stitch. So far, satu dah siap, tunggu nak diframe jer. Aku dah start the second one. Lambat betul nal siapkan satu, lagipun byk gangguan. Duk ke sana ke mari jer... Lusa nak balik kampung pulak.
Pagi tadi, selepas kelas mengaji aku bawa Anwar pergi daftar kelas mengaji dia pulak. Rupa-rupanya ustazah tu kaum kerabat aku jugak. Laa.... dia memang kenal aku, cuma aku jer yang tak perasan pada awalnya. Hmm... aku harap Anwar gembira kat kelas tu nanti. Aku cuma nak dia berkawan dengan different people, lain daripada yang dia dah kenal.
Sekurang-kurangnya waktu dia tak hanya terisi dengan tv aje. Mungkin esok pagi aku akan try hantar dulu... nanti lusa nak balik Kelantan pulak. Nampaknya seminggu lagi lah baru sambung pulak.
Rajin-rajinlah belajar anakku...Jadilah cerdik pandai seperti ulama2 muktabar.

2 comments:

JiDiN said...

salam....

Aku pun dapat juga sms dari madi pasal peluang nak honestkan advance kita tuh...tapi tak tahu lagi ..macmamana...pasal kerka kat k.l...kalau boleh ambik part time..maybe blh consider...kalau kena full time, agak perit juga...

Anak adalah amanah, so nak tak nak...kena lah jaga dgn baik2...amat elok sangat kau hantar pergi mengaji pada dia duk layan T.V jer....at least ada pengisian rohani dan sosial skit...

mmmm...isteri yg solehah akan sentiasa taat dengan suami...pasti ada hikmahnya dia tak benarkan..

POWER OF MIND said...

Apa salahnya surirumah ada degree.